آیا انتخاب واحد دانشجویان متاخر را دانشگاه انجام می دهد ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

قوانین انتخاب واحد دانشگاه آزاد دارای ماده و تبصره هایی می باشد که دانشجویان باید از تمامی آنها اطلاع داشته باشند و در هنگام انتخاب واحد به تمامی آنها دقت کامل داشته باشند. تا بعدها دچار مشکل نشوند. انتخاب واحد دانشگاه آزاد همواره از طریق الکترونیک و سامانه آموزشیار انجام می گردد.

 

قوانین انتخاب واحد در دانشگاه آزاد بسیار مهم می باشد که برخی از آنها مربوط به حداکثر تعداد مجاز انتخاب واحد و حداقل مقدار مجاز واحد های انتخابی در حالت کلی سقف انتخاب واحد و همچنین انتخاب دروس از روی چارت تحصیلی تهیه شده از طرف دانشگاه که باید در این چارت تحصیلی به تمام موارد هم نیاز و پیش نیاز دقت زیادی شود چون در صورت عدم دقت ممکن است دروس در آخر از طرف دانشگاه و دانشکده حذف گردد. درباره اگر انتخاب واحد نکنیم چه میشود توضیح داده ایم.

 

از جمله دیگر قوانین انتخاب واحد دانشگاه آزاد این است که دانشجویان در شرایط خاص چند واحد حق انتخاب واحد دارند و یا در صورت مشروطی چند واحد درس می توانند انتخاب کنند و در صورت معدل الف و کسب معدل ۱۷ به بالا چند واحد می توانند انتخاب کنند که افراد باید از تمامی این موارد آگاهی داشته و بر اساس این قوانین انتخاب خود را از روی چارت قرار داده شده برای هر رشته انتخاب کنند و در صورت نیاز می توانند برای آگاهی بیشتر از قوانین انتخاب واحد با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشند.دانشجویان تمام واحد های دانشگاهی سراسری و آزاد موظفند در زمانبندی اعلام شده توسط دانشگاه ، به پورتال دانشجویی خود مراجعه نموده و انتخاب واحد آن ترم را انجام دهند. دانشجویانی که در مهلت تعیین شده به دلیل اطلاع نداشتن از زمان آن یا هر دلیل دیگر ، موفق به انتخاب واحد نشوند ، می توانند در فرصت حذف و اضافه که برای آنها در نظر گرفته میشود اقدام به انتخاب واحد کنند. اما ممکن است زمان حذف و اضافه نیز به پایان رسیده باشد ، در این شرایط تکلیف دانشجو چیست ؟ آیا آن ترم برای او حذف میشود ؟ آیا می تواند از مرخصی تحصیلی استفاده کند ؟ در ادامه این موضوع بررسی شده است که اگر انتخاب واحد نکنیم چه میشود

شرایط انصراف دانشجویان روزانه

انصراف از دانشگاه برای دانشجویان روزانه از اهمیت بالاتری نسبت به سایر دانشجویان در دوره‌هایی مانند شبانه، آزاد و. برخوردار است زیرا انصراف از دوره روزانه می‌تواند منجر به محرومیت دانشجو از کنکور سراسری پیش رو شود. اگر دانشجو با توجه به عدم شناخت قوانین اقدام به انصراف از دانشگاه نماید ممکن است متحمل مشکلاتی مانند از دست دادن رشته در حال تحصیل، از بین رفتن معافیت تحصیلی برای آقایان، هزینه‌های اضافی و غیره گردد.

شرایط محرومیت دانشجویان روزانه

افرادی که در دوره روزانه پذیرفته شوند و دانشجوی ترم 1 یا 2 هستند یعنی در سال اول تحصیل قرار دارند، بر خلاف سال های قبل محرومیت دوره روزانه ندارند. در سال های قبل این افراد درصورتی‌که قصد امتحان شانس خود را برای سایر کد رشته محل‌های غیر از روزانه داشتند باید حتماً تا تاریخی که توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود (که معمولاً 20 اسفندماه سال جاری هست) از تحصیل در دوره روزانه انصراف می دادند. در سال جدید این قانون برداشته شده است و افراد می توانند بعد از قبولی قطعی در رشته انتخابی از دانشگاه انصراف دهند.

دانشجویان باید قبل از شروع ترم جدید با پرداخت بخشی از  شهریه ثابت و متغییر وارد سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد شوند زمان انتخاب واحد در جدول زمان بندی درج می گردد وبا ورود در زمان تعیین شده می توانند دروس عمومی و اختصاصی خود را انتخاب کنند و لازم است در زمان انتخاب به قوانین و ضوابط انتخاب واحد دقت بسیار زیادی داشته باشند. افراد در هنگام انتخاب واحد باید به سقف حق انتخاب واحد نیز دقت داشته باشند. سقف انتخاب واحد در هر یک از دانشگاه ها و رشته های تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. همچنین سقف انتخاب واحد در مقاطع مختلف دانشگاه آزاد نیز متفاوت می باشد. امکان انتخاب بیش از سقف تعیبن شده برای هر دانشجو ممکن نمی باشد.

دانشجویانی که در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده باشند در هر واحدی از دانشگاه آزاد که تحصیل می کنند باید بر اساس سقفی که برایشان تعیین شده است انتخاب خود را انجام دهند. برای طی کردن فرایند انتخاب واحد بایستی وارد سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد شوند. در اینجا شما را با سقف انتخاب واحد در مقاطع مختلف و شرایط مختلف آشنا می کنیم که به شرح زیر می باشد.

 

در مقطع کارشناسی معدل زیر ۱۲: ۱۲ تا ۱۴ واحد حق انتخاب واحد دارد.

معدل بین ۱۲ تا ۱۷: ۱۲ تا ۲۰ واحد حق انتخاب واحد دارد.

معدل ۱۷ به بالا: ۱۲ تا ۲۴ واحد می تواند انتخاب کند.

در مقطع کارشناسی ارشد، تمامی معدل ها به غیر از مشروطی ها: ۸ تا ۱۴ واحد حق انتخاب واحد دارند.

تمامی معدل ها به غیر معدل های مشروطی در شرایط خاص به تایید مدیر گروه : ۸ تا ۱۶ واحد حق انتخاب دارند.

در مقطع دکتری، تمامی معدل ها به غیر مشروطی ها : ۱۰ واحد حق انتخاب دارند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: